Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε την περασμένη Κυριακή την πρόθεσή του να αφιερώσει 200 δισεκατομμύρια δολάρια στην Παγκόσμια Ομάδα Υποδομών και Επενδύσεων της G-7, ένα πολυμερές σχέδιο των δημοκρατικών χωρών για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής στις αναπτυσσόμενες χώρες, το οποίο μπορεί να ανταγωνιστεί παρόμοιες προσπάθειες των Κινέζων αξιωματούχων.
Η Κίνα εγκαινίασε το 2013 τη λεγόμενη Πρωτοβουλία Ζώνη και Δρόμος, μια παγκόσμια στρατηγική υποδομών που αποσκοπεί στην αύξηση της παγκόσμιας εμβέλειας και επιρροής της Κίνας και έχει αγγίξει τουλάχιστον 70 χώρες και άλλους διεθνείς οργανισμούς από την έναρξή της. Ωστόσο, πολλές δημοκρατικές χώρες φοβούνται ότι η πρωτοβουλία θα μπορούσε να επιτρέψει στο αυταρχικό κράτος του Σι Τζινπίνγκ να ασκήσει υπερβολική επιρροή στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το AidData, ένα ερευνητικό ινστιτούτο που εδρεύει στο Πανεπιστήμιο William & Mary, διαπίστωσε ότι μεταξύ 2000 και 2017 χορηγήθηκαν δάνεια ύψους 843 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε περισσότερα από 13.000 έργα, τα περισσότερα από τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της κινεζικής πρωτοβουλίας Belt and Road Initiative.
Οι ΗΠΑ θα συμμετάσχουν με μια πενταετή επιχορήγηση ύψους 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία θα περιλαμβάνει τόσο άμεση κρατική στήριξη όσο και ιδιωτικές επενδύσεις – έτσι, ολόκληρη η επτάδα, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών εταίρων, θα επενδύσει περίπου 600 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027.
Τα έργα υποδομής θα επικεντρωθούν στο κλίμα, την τεχνολογία των πληροφοριών και τα συστήματα υγείας. Τα αρχικά έργα στα οποία θα επενδυθούν περιλαμβάνουν ένα ηλιακό έργο ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Αγκόλα και ένα υποθαλάσσιο καλώδιο διαδικτύου από τη Σιγκαπούρη στη Γαλλία, ύψους 600 εκατομμυρίων δολαρίων.
“Δεν πρόκειται για βοήθεια ή φιλανθρωπία”, τόνισε ο Μπάιντεν κατά τη συνάντηση της G-7 την Κυριακή στη Βαυαρία. “Είναι μια μοναδική ευκαιρία για εμάς να μοιραστούμε το θετικό μας όραμα για το μέλλον, διότι όταν οι δημοκρατικές χώρες δείχνουν τι μπορούν να κάνουν, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα επικρατούμε κάθε φορά σε αυτόν τον διαγωνισμό”.
Ωστόσο, ορισμένες ασιατικές χώρες, όπως η Μαλαισία, η Σρι Λάνκα, οι Μαλδίβες και το Πακιστάν, διαμαρτυρήθηκαν τα τελευταία χρόνια για τους αδιαφανείς όρους των κινεζικών συμβάσεων υποδομών.
Η AidData διαπίστωσε ότι 42 χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος είναι υπερχρεωμένες στην Κίνα σε ποσοστό άνω του 10% του συνολικού ΑΕΠ και σημείωσε ότι το 35% των κινεζικών έργων υποδομής στο εξωτερικό συνοδεύεται από σκάνδαλα διαφθοράς, παραβιάσεις της εργασίας, περιβαλλοντικούς κινδύνους ή άλλα σοβαρά προβλήματα. Η Κίνα δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για αυτά τα προβλήματα.
The Daily Upside
The Motley Fool